De oorsprong van parfum

perfume-293864_640Het lijkt een luxe van deze tijd, maar voor de geschiedenis van parfum gaan we terug naar de prehistorie. Het is niet dat we de parfum in die tijd gebruikten om zelf lekkerder te ruiken, maar door hars bij het hout te verbranden, werd het eten lekkerder gemaakt. Voor parfum zoals wij die kennen, gaan we terug naar Egypte, waar de luchtjes gebruikt werden bij de vele rituelen.

Zoete geur voor het weren van kwaad

Vet en olie werd gebruikt om diverse ingrediënten in te dompelen. De geur die daaruit ontstond moest soms wel een jaar rijpen. In diverse tempels zijn recepten gevonden in de hiërogliefen. Dit maakt het geloofwaardig dat men in die tijd al bezig was met het lekkerder ruiken. Bij de rituelen in Egypte, waarbij geuren een grote rol speelden, werd bijvoorbeeld een zoete geur gebruikt voor het weren van het kwaad. Bij een begrafenis probeerden ze met een sterke geur de zintuigen van degene die was overleden weer tot leven te wekken. Ook voor het mummificeren van een overledene werden geuren gebruikt, waarmee de sterke geur van de dood verdoezeld werd. Het woord parfum komt van het Latijnse ‘per fumus’, dat letterlijk ‘door rook’ betekent.

Parfum voor dagelijkse verzorging

Volgens overleving waren het de Grieken die parfum gingen gebruiken voor de dagelijkse verzorging. Dit deden ze door bijvoorbeeld een geur in hun bad te doen of zij smeerden hun lichaam in met een geurend product. Romeinen dachten dat parfum een geneeskrachtige werking had en beschouwden verkopers van parfum daarom als arts of apotheker. Als we een sprong in de tijd nemen, zien we dat in de twaalfde eeuw parfum zich gaat ontwikkelen. De geuren krijgen pas in de veertiende eeuw een vloeibare vorm, en worden dan reukwater genoemd. De basis van dit reukwater was etherische oliën, samen met alcohol. Een lange tijd was het gebruik van parfum alleen weggelegd voor de rijken. Dit omdat zij de geuren kochten van handelaren die uit exotische oorden kwamen.

Een vrouw moet ruiken naar een vrouw

Rond 1900 komt de eerste parfum op de markt, waarvoor zowel natuurlijke als synthetische bestanddelen met elkaar vermengd werden. Het is ruim tien jaar later als een parfum voor het eerst gekoppeld wordt aan een kledinglijn van een ontwerper. De ontwerper die dat deed, had de vrouwen verlost van het korset en besloot daarom een parfum zijn kledinglijn te laten complementeren. Weer tien jaar later lanceerde Gabrielle Chanel een parfum, nog steeds is deze parfum een belangrijke in de geschiedenis: Chanel no. 5. Deze parfum werd uitdrukkelijk ontwikkeld als elegante lucht, waarbij mevrouw Chanel het belangrijk vond dat een vrouw niet moest ruiken naar een roos, maar naar een vrouw. De parfumeur die door haar aan het werk gezet werd, maakte een hele lijn met parfums, waarbij de ontwerpster koos voor de vijfde geur: haar lievelingsgetal. Nog steeds is de geur een van de bestverkochte in de wereld.

Parfum is meer dan alleen een geur

De geuren van nu lijken in niets meer op de geuren van toen. Bovendien is een parfum bijna een stijlobject, in plaats van alleen een luchtje om lekker te ruiken. Naast de geur zijn diverse andere elementen van belang voor het slagen van een parfum. De vorm van het flesje bijvoorbeeld, het bekende persoon dat aan de campagne gekoppeld wordt, of überhaupt de hele reclamecampagne. Zelfs de verpakking is belangrijk. Bekende merken maken van een parfumreclame bijna korte films, waarbij ze gaan voor een compleet plaatje: drama, mode, een bekende actrice en pracht. Het is belangrijk dat de persoon die ‘het gezicht’ is van een parfum aanspreekt. Of dat is omdat mensen zich met deze persoon identificeren of erg tegen deze persoon opkijken, dat is om het even.

Dit bericht is geplaatst in Parfum Weetjes. Bookmark de permalink.